20 januari

20 januari 2015 - Vang Vieng, Laos

Hallo iedereen, hier weer een bericht van de Thailand/Laos fietsers. Zoals jullie merken is het niet altijd eenvoudig een verblijf met internet vebinding te vinden. Vandaag lukt dat dus wel. Eerst maar eens de plaats waar wij nu zijn, dat is Vang Vieng. Wij naderen dus al aardig het einddoel. De laatste dagen waren erg zwaar. 17 januari hadden wij denk ik de zwaarste etappe tot nog toe. Op een dag 2500 hoogte meters klimmen in 2 klimmen van 15 en 21 km lang en bovendien een grote afstand. De natuur blijft erg mooi. De weg slingert prachtig door bergen. Maar er komen continue dikke vrachtwagen langs en die moeten ook hard werken om boven te komen. Dus dikke wolken roet. Ze kennen hier geen Euro5 of zoiets. En dalend moeten ze de remmen met water koelen. De weg Delfzijl-Groningen door ons het karrespoor genoemd is hierbij vergeleken een prachtige hoofdweg. Ons verblijf die nacht was een kippenhok vergeleken met de nachten ervoor, geen eigen douche of wc. Maar er was niets anders en wij hebben er uiteindelijk prima geslapen?

Nu 18 en 19 januari. 18 januari was ook niet eenvoudig, maar omdat de afstand korter was en "maar" 2000 hoogte meters was ze iets minder zwaar maar omdat de benen nog niet hersteld zijn, valt het toch weer zwaar. Als we in een dorpje zijn aangekomen, stoppen we voor koffie. Het is wel nescafe uit een zakje en mierzoet. Je went eraan er is niet anders. Deze dame verkoopt ook gemberthee en ze laat het me proeven. Dit is echt lekker en nog goed voor de keel ook. Wat wil je nog meer! Voor ons helpt het op dat moment goed tegen de kou. Er staan ook een aantal truckers, zij koelen hun auto's, we gaan op de foto! Wij maken een foto van hun en het is weer gezellig. Later op de dag als we het hoogste punt van onze reis bereiken, 1421m, ontmoeten we een stel Thai, die op de motor Laos verkennen. Ze hebben bewondering voor wat we presteren. Ook hier gaan we weer op de foto. Onderweg komen ze later al toeterend en zwaaiend langs. En we ontmoeten een stel Schotten op de fiets, hier fietsen we de volgende dag een stuk mee op. Wel een uitkomst want onze kippen (geld) zijn op en er is nergens een flappentapper te bekennen. We krijgen koffie van hun. Zo zie je maar weer, alles wordt opgelost. Inmiddels hebben we geld en we kunnen weer eten en drinken. Vandaag hebben we genoten van het indrukwekkende Karstgebergte. Dit is echt adembenemend mooi! De fiets staat elke keer stil voor een foto of filmpje. In Kasi hebben we meegegeten met een gezin. Dit was heel leuk. Eerst hadden we zelf iets besteld en op gegeten. Daarna werd ons voorgedaan hoe je op de Laos manier met je vingers eet. Eerst een blad sla, daarop komkommer, tomaat, vlees, noedels en een eimengsel met pinda's. Het slablad vouw je dicht en dan eet je het op. We hebben enorm gelachen want het eten viel eruit.
En nu nog vandaag. Wij zitten nu in Vang Vieng. Wij waren daar al rond 12 uur. Eerst maar eens even rondgekeken, gegeten en een guesthouse gezocht. Het is een echte backpackers plaats, veel jeugd dus. Fietsers zoals wij zijn er maar weinig. Hoewel wel meer dan in het begin. De route door Laos blijft adembenemend mooi. Het is bijna niet mogelijk dat met foto's over te brengen, maar wij hebben er wel veel. Bereid je maar voor.

Bye, bye.