9 januari 2020

10 januari 2020 - Meiktila, Myanmar

Hallo volgers.

Gisteren zijn wij op tijd uit Bagan vertrokken. Het hotel personeel heeft hartelijk afscheid genomen. Veel van hun gasten zijn Chinezen en daar houden ze niet zo van. De route bracht ons naar naar Kyaukpadang. Omdat deze dag de afstand niet zo lang was en die van vandaag juist, wel hebben wij besloten een stukje door te rijden. Een verkeerde keuze. De mevrouw had wel internet en Wi-Fi maar weigerde die ons ter beschikking te stellen. Zelfs onze charmes werkten niet.  Dus een dag geen berichtje.

Gisteren was het een gemakkelijke tocht. Wij hadden veel tijd om naar dingen te kijken en van het landschap te genieten. De temperatuur wordt steeds aangenamer. Onderweg hebben wij nog een bedrijfje bezocht waar ze suikerriet verwerkten. Een gedeelte van het sap werd nog vergist en later gedistilleerd tot sterke drank. Dat ging heel eenvoudig met schalen. Wij een klein slokje geproefd, maar kwamen tot de conclusie dat het veel te scherp was. Ook wisten wij niet of er de giftige methylalcohol in zat. Verder was er overal van allerhande bedrijvigheid. Leuk om mensen in hun dagelijkse bezigheden te zien.

Na een Aziatisch ontbijt vanmorgen fietsen we door naar Meiktila. Een wat langere rit met nogal wat klimwerk. Niet heel hoog en steil maar wel continue door. Zeer vermoeiend. Op verschillende plaatsen waren er voorbereidingen voor reparaties aan de wegen. Er wordt met kleine vrachtwagentjes grote brokken steen aangevoerd. Deze worden met hamers klein gemaakt door vrouwen. Vervolgens wordt al het materiaal ook met de hand gezeefd in verschillende fracties. Wat moet een weg aanleggen gaan kosten? In de ochtend kwamen wij nog door een dorpje dat ook wel "chicken village" genoemd wordt.  Er zíjn vele stalletjes  van waaruit gebraden kippen verkocht worden. Zoals jullie weten kopen wij graag gebraden kip aan een kraam, maar deze waren koud en in olie gefrituurd. Dus hebben wij niets gekocht.  Onze lunch hebben wij genoten bij een stalletje langs de weg. Toen wij ons daar meldden voor de lunch brak er paniek uit. Wie moest die aliens bedienen. De dochter des huizes werd aangewezen. Sprak ook geen Engels maar wij hebben gegeten. In Meiktila hadden wij het geluk dat de scholen net uitgingen. Wat een drukte van mensen auto's brommers enz, maar prachtig om te zien.

1. Engbert en Miriam:
    10 januari 2020
    Mooi verhaal! Het lijkt toch wel een redelijk ontwikkeld land gezien het feit dat er toch bijna overal Wi-Fi aanwezig is.. Door de goedkope arbeidskrachten komen ze een heel eind. Wat betreft die sterke drank dat zou wel eens Arak geweest kunnen zijn een daar zit inderdaad wel eens methylalkohol in. Blijf lekker fietsen en genieten. Hartelijke groeten.
  2. Gerrit en Joke Noordhuis:
    11 januari 2020
    Jullie hebben weer een mooie fietstocht gehad door het landelijke gebied.
    Door jullie foto's krijgen we een mooie indruk van de omgeving.
    Hoe primitief werken de mensen daar nog! Ook zwaar werk.
    Dat zijn wij helemaal niet gewend. We hebben bijna overal machines voor.
  3. Roely van de Hoef:
    11 januari 2020
    Bijzonder die grote vogel wat als hotel dient. Mooie impressie van jullie tocht.
  4. Pieter en Dineke:
    13 januari 2020
    Hee vakantievierders, dat doen jullie goed, het lijkt bijna of jullie geen toeristen zijn en gewoon opgaan in ...