28 januari My Tho naar Ho Chi Minh
28 januari 2017 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam
Goedenavond thuisblijvers,
Vanavond het laatste reisverhaal. Wij zijn weer terug in Ho Chi Minh city. Maar eerst de dag van vandaag nog met een beetje gisteren. Toen wij gisterenavond ons hotel binnen gingen werden buiten nog steeds bloemen verhandeld. De handel liep wel op het eind. Dat kon je zien omdat ze op diverse plaatsen aan het opruimen waren. Wat schetst onze verbazing toen wij vanmorgen het hotel verlieten, de straat was helemaal leeg en schoon was. Onderweg zagen wij nog wel wat pakketten in de aanbieding, maar dat was het dan ook. Koffie en thee waren onderweg maar beperkt verkrijgbaar. Eten was nog lastiger. Veel Vietamezen hebben vakantie en zijn weg. Anderen hebben gewoon de tent gesloten voor een paar dagen. Degenen die wel aanwezig zijn hebben met elkaar een feestje en zitten niet te wachten op een paar fietstoeristen, die je toch niet kunt verstaan. Het eerste gedeelte van de route liep tussen bedrijven door waar veel dragonfruit verbouwd werd. Leuk om te zien aan wat voor planten die groeien. Er komen foto's van. Later werden het meer rijstvelden.
Ook was het in het begin niet druk, maar toen wij eenmaal bij Ho Chi Minh city waren werd het steeds drukker. Men had gezegd dat in Ho Chi Minh city niets te beleven was tijdens de T^et. Dat valt erg mee. Op het centrale plein was een prachtige bloemen tentoonstelling
opgebouwd. Het was zo vol met mensen dat wij slechts voetje voor voetje vooruit konden. Maar het was wel leuk. Morgen nog een beetje uitslapen en rondhangen en ook de fietsen klaar voor transport maken.
Nu tweede deel van het epiloog.
De brommers.
Er moeten miljoenen scooters, brommers en motoren zijn. Ze zijn voor de Vietamezen wat voor ons een auto is. Je kunt er van alles mee vervoeren. Om te beginnen jezelf, je vrouw en je kinderen. Als je het een beetje handig inricht kun je wel 5 personen op kwijt. Dan moet er natuurlijk ook nog bagage mee. Die kun je op de treeplank leggen of in tassen aan de zijkant hangen. Zo nodig maak je wat extra haken aan je brommer. Wij hebben nog veel op brommer zien vervoeren. Zoals koelkasten, matrassen, varkens, tientallen trays met bier, gascilinders (ook grote zuurstof cilinders zonder beschermkap Pieter) en dikke balen rijst. Mocht het echt niet meer op de brommer passen dan maak je gewoon een aanhanger. Zo hebben wij dakpanelen van 6m lang zien vervoeren. Nu geven al deze tweewielers een enorme luchtvervuiling. Maar bedenk wel dat als je al deze tweewielers door een auto zou vervangen de straten geheel geblokkeerd zouden zijn en de luchtvervuiling vermoedelijk niet veel minder is. Gelukkig zie je zo her en der al elektrische scooters.
Vanavond het laatste reisverhaal. Wij zijn weer terug in Ho Chi Minh city. Maar eerst de dag van vandaag nog met een beetje gisteren. Toen wij gisterenavond ons hotel binnen gingen werden buiten nog steeds bloemen verhandeld. De handel liep wel op het eind. Dat kon je zien omdat ze op diverse plaatsen aan het opruimen waren. Wat schetst onze verbazing toen wij vanmorgen het hotel verlieten, de straat was helemaal leeg en schoon was. Onderweg zagen wij nog wel wat pakketten in de aanbieding, maar dat was het dan ook. Koffie en thee waren onderweg maar beperkt verkrijgbaar. Eten was nog lastiger. Veel Vietamezen hebben vakantie en zijn weg. Anderen hebben gewoon de tent gesloten voor een paar dagen. Degenen die wel aanwezig zijn hebben met elkaar een feestje en zitten niet te wachten op een paar fietstoeristen, die je toch niet kunt verstaan. Het eerste gedeelte van de route liep tussen bedrijven door waar veel dragonfruit verbouwd werd. Leuk om te zien aan wat voor planten die groeien. Er komen foto's van. Later werden het meer rijstvelden.
Ook was het in het begin niet druk, maar toen wij eenmaal bij Ho Chi Minh city waren werd het steeds drukker. Men had gezegd dat in Ho Chi Minh city niets te beleven was tijdens de T^et. Dat valt erg mee. Op het centrale plein was een prachtige bloemen tentoonstelling
opgebouwd. Het was zo vol met mensen dat wij slechts voetje voor voetje vooruit konden. Maar het was wel leuk. Morgen nog een beetje uitslapen en rondhangen en ook de fietsen klaar voor transport maken.
Nu tweede deel van het epiloog.
De brommers.
Er moeten miljoenen scooters, brommers en motoren zijn. Ze zijn voor de Vietamezen wat voor ons een auto is. Je kunt er van alles mee vervoeren. Om te beginnen jezelf, je vrouw en je kinderen. Als je het een beetje handig inricht kun je wel 5 personen op kwijt. Dan moet er natuurlijk ook nog bagage mee. Die kun je op de treeplank leggen of in tassen aan de zijkant hangen. Zo nodig maak je wat extra haken aan je brommer. Wij hebben nog veel op brommer zien vervoeren. Zoals koelkasten, matrassen, varkens, tientallen trays met bier, gascilinders (ook grote zuurstof cilinders zonder beschermkap Pieter) en dikke balen rijst. Mocht het echt niet meer op de brommer passen dan maak je gewoon een aanhanger. Zo hebben wij dakpanelen van 6m lang zien vervoeren. Nu geven al deze tweewielers een enorme luchtvervuiling. Maar bedenk wel dat als je al deze tweewielers door een auto zou vervangen de straten geheel geblokkeerd zouden zijn en de luchtvervuiling vermoedelijk niet veel minder is. Gelukkig zie je zo her en der al elektrische scooters.
Het was heel leuk jullie op deze manier te kunnen volgen.
Een hele ervaring, andere cultuur en gewoontes.
Wij wensen jullie een hele goede terug vlucht en tot Gaul!
Groetjes Jan en Aly
We wensen jullie een goede terugreis en behouden thuiskomst toe.
gr. Henk en Roely
Marijke
We hebben genoten van jullie rondreis.
Jullie belevenissen waren voor ons heel herkenbaar omdat wij er zelf ook geweest zijn.
Geniet nog van de laatste dagen in Ho Chi Minh stad.
Wij wensen jullie een goede terug vlucht.
Goed en veilige terugreis toegewenst en snel tot ziens
Pieter en Dineke