7 januari Bagan

7 januari 2020 - Bagan, Myanmar

Hallo volgers

Vandaag zijn wij in Bagan gebleven en daar een rondje gefietst door old Bagan. Dat is een eeuwenoude stad met meer dan 2000 grote en kleine tempels, pagodes en stoepa's. Dit zijn religieuze bouwwerken. Ze zijn voor verschillende doeleinden gebouwd, maar vaak voor het bewaren van relieken van Boeddhas belangrijke volgelingen. Bagan was al een grote welvarende stad halverwege de 11e eeuw. De stad bestond al in de 2e eeuw. Het is eigenlijk ongelooflijk dat er nog zoveel staat. Veel van de tempels en stoepa's verkeren in een niet te beste staat. De tijd gaat zijn tol eisen. En wij denken dat de luchtvervuiling van de brommers en scooters ook niet positief bijdraagt. Ze zijn wel begonnen met restaureren, maar het zijn er zoveel. Het is heel bijzondere belevenis om daar tussendoor te mogen fietsen.

Het is op dit moment hoog seizoen voor de mensen in Bagan. Het is erg druk. Kamers zijn nog wel te krijgen, maar over de prijs onderhandelen is erg moeilijk. De hoteliers bepalen prijs. Ook hebben wij nog een lackirfabriekje bezocht. Hier worden van bamboe stroken allerlei gebruiks voorwerpen als  kommetjes en schaaltjes gemaakt. Het is een langdurig proces waarbij soms meer dan 18 lagen verf worden aangebracht. Hierdoor kan het zomaar een half jaar duren voordat een schaal klaar is. Ook wordt het daardoor zo kostbaar dat wij maar niets gekocht hebben.

1. Roely van de Hoef:
    7 januari 2020
    Geen idee van dat het zo lang duurde met een bamboeschaal w.b. laklagen.
    Geen vriendelijke wandschildering zo te zien, maar het heeft waarschijnlijk een diepere betekenis, waarvan je de achtergrond moet kennen.
    Geniet ervan.
  2. Pieter en Dineke:
    8 januari 2020
    Dat had ik inderdaad nooit gedacht, zo zie je maar dat nooit te oud om weer wat nieuws mee te maken.
    Wat een mooie foto's
    Have Fun, wij genieten mee vanaf deze kant
  3. Engbert en Miriam:
    8 januari 2020
    Indrukwekkend om dit op deze manier te kunnen meemaken. Wat een cultuur! Blijf lekker genieten. Wij genieten met jullie mee.