23 januari 2020 - Mandalay, Myanmar

Hallo volgers

Wij zijn weer terug in Mandalay. Het was vandaag de laatste etappe. Wij hadden het idee dat het een makkie zou worden. Maar dat was het niet, omdat de Myanmarse overheid besloot dat het wegdek gerepareerd moest worden en werd het een grote hobbelreis. Ze doen dat op de manier zoals vaker beschreven. De weg wordt ongeveer 30 cm opgehoogd met grote stukken steen. Die worden er een voor een neergelegd, met hand. Mocht die niet de goede afmetingen hebben dan wordt een andere uitgezocht. Vervolgens worden de gaten met steeds fijnere steen gevuld. Soms rijdt er een wals overheen om het geheel een beetje vlak te krijgen. Daarna laat je het gewoon liggen tot het ver genoeg is platgedrukt door het verkeer. En als je daarna nog zin en tijd hebt ga je met teer en gravel aan de gang. Zo in een notendop de wegenbouw in Myanmar.  Verder was het wel een leuke etappe. Zoals altijd elke dag wat anders. Wíj hebben een heel oude tempel bezocht. Hier was zelfs een overkapping overheen gebouwd om te conserveren. Later kwamen we in de plaats Pinya, een oude hoofdstad uit de 16/17e eeuw. Er waren nog allerlei ruines uit díe tijd. Een eindje verderop kwamen wij nog meer ruines uit een iets latere tijd. Het blíjven oude dingen waar je naar kijkt, maar tegelijkertijd realiseer je je dat ook deze kant van de wereld een geschiedenis heeft. Toen wij bijna in Mandalay waren, zijn we met een pontje een rivier over gestoken. Morgen willen wij daar nog wat bezoeken en daarna wordt het inpakken en terug naar huis. Zaterdag middag vertrekken wij. Zoals altijd willen wíj  proberen morgen nog een afsluitend verslag te maken met ons gevoel over Myanmar

Corrie en Marien Blokland

1. Jos de Jonge:
    23 januari 2020
    Het was erg leuk om het te lezen en de foto's te zien☺
  2. Chris en Giny Zwarts:
    23 januari 2020
    Bedankt voor jullie reisreportage en mooie foto's. Goede reis terug.😷
  3. Johan & Erzsi:
    Corrie en Marien
    Onze computer doet het weer.
    Bedankt voor jullie verhalen en een goede reis naar huis.
    Groetjes Johan & Erzsi
  4. Pieter en Dineke:
    24 januari 2020
    Het was supermooi, nog gedacht om het wat te verlengen ?

Enfin , goede en veilige reis terug.
    Pieter en Dineke Visser
  5. Roely van de Hoef:
    24 januari 2020
    Nog even op het laatst zwaar werk dus, maar wel mooie dingen gezien. Goede en veilige terugreis en tot ziens.