20 -21-22 januari

22 januari 2020 - Kyaukse, Myanmar

Hallo volgers

Vandaag een verhaal van 3 dagen. Zoals eerder vermeld doet internet het niet altijd goed, heeft het hotel sowieso geen internet of staat er dat ze het hebben maar hebben ze het toch niet.

Dan maar eerst 20  januari. Wij hadden onszelf een rustdag beloofd en dit werd hem dus. 'S-morgens eerst nog wandeld een aardewerk fabriekje bezocht. Het leek heel wat, maar het was niet veel en daarom juist leuk. Ook nog bij een parasol werkplaatsje binnen gelopen. Daar ging het net even anders dan bij het andere fabriekje. Na een lunch 's-middags wat fietsonderhoud gedaan.

Volgende dag zijn wij op tijd vertrokken. Het zou een dag worden met veel klimmeters, 972m. De klimpercentages waren soms meer dan 10%. Gelukkig zijn er dan ook afdalingen, maar wij waren af aan het eind van de dag. Onderweg hebben wij toch nog wel wat mooie pagodes gezien Zie de foto's!!!. Ook hebben wij nog een koffifeplantage bezocht. Verder waren er veel mooie uitzichten. Helaas zijn die vaak moeilijk op een foto vast te leggen. Toen wij op onze eindplaats aankwamen was er een of andere jaarmarkt aan de gang. Het was dus razend druk. Hierdoor konden wij het hotel niet vinden. Gelukkig was een Birmese dame bereid ons te helpen en kwam het goed.

Nu nog vandaag.

Wij hebben vannacht slecht geslapen. Het feest duurde tot de zon opkwam. Veel muziek en gebler. De reis begon vandaag met een bezoek aan het Genius koffiebonen sorteercentrum. Dit project is opgezet om de boeren een alternatief te bieden voor de papaverteelt. Uiteraard daar ook koffie gedronken. Vanaf dat punt ging de route hoofdzakelijk omlaag en soms ook nog stukjes omhoog. Dat klinkt heel simpel, maar de werkelijkheid was veel harder. Het werd 20 km stofhappen. Het wegdek is al jaren onder constructie. Helaas zijn vermoedelijk de teer en de andere bouwmaterialen op. Het werd een zeer zware afdaling. Wij stuiteren naar beneden. Wij hadden al stofmaskers meegenomen om de stof inname te beperken. Elke brommer, auto of vrachtwagen was weer een dikke stofwolk. Ter compensatie waren de uitzichten weer fenomenaal. Wij zijn nu weer in het laagland, niet zo ver meer van Mandalay. Het wordt hier ook weer veel drukker en vuiler. Toch blíjft het een fascinerend land dat Myanmar.

1. Engbert en Miriam:
    22 januari 2020
    Aan de foto's te zien is de onderneming wel de moeite waard. Blijf lekker genieten. Hartelijke groeten.
  2. Gerrit en Joke Noordhuis:
    22 januari 2020
    Gelukkig zijn jullie heelhuids overgekomen.
    Het lijkt ons behoorlijk gevaarlijk, die stoffige zandwegen.
    Dan nog het stijgen en afdalen........Het is nog een hele klus om niet onderuit te gaan!
    Het landschap is schitterend. Wat een afwisseling.