19 januari 2020

19 januari 2020 - Tada-U, Myanmar

Hallo volgers

Deze keer een verhaal uit Pindaya. Vandaag hebben wíj de beroemde Golden Caves bezocht. Dít is een eeuwenoude grot waarin sedert de 11e eeuw boeddha beelden worden verzameld. Ze zijn er in alle soorten en maten. De grot staat er inmiddels  stampend vol mee, meer dan 9000 stuks. De meeste beelden zijn er tussen 1600 en 1800 neergezet. De enorme verzameling is indrukwekkend, maar echt kunstzinnig vinden wij het allemaal niet. Vlakbij de grotten hebben wij nog een werkplaatsje bezocht waar ze parasols maakten volgens een oud proces. Het doek wordt geschept zoals papier, maar dan van de bast van de moerbeiboom. De harde onderdelen zoals de baleinen worden van bamboe gemaakt. Uiteraard wordt daarna het geheel nog verder verfraaid met een kleurige beschildering. Leuk om te zien.

1. Roely van de Hoef:
    19 januari 2020
    Mooi Corrie, de parasol, alles heel kleurrijk. Een bonte verzameling boeddha's, een beetje teveel van het goede, maar wat wil je, als je al zolang aan het verzamelen bent!
  2. Bert en ingeborg:
    21 januari 2020
    ik er even voor gaan zitten om de laatste 10 dagen van jullie avontuur te lezen en te bekijken. fantastische belevenis.
    Geniet ervan.