12-13 januari

13 januari 2020 - Kalaw, Myanmar

Hallo volgers.

Wíj hebben 2 rustige dagen gehad vandaar maar een verhaal. Gisteren zijn wíj met de trein  van Thazi naar Kalaw gereisd. Op de fiets kan het wel maar dat is een lange en zware rit. Met de trein was ook een ervaring. De eigenaar van het guesthouse heeft ons naar de trein gebracht en geholpen ea te regelen. Wíj moesten de fietsen over de sporen  heen zien te krijgen en daarna in een goederen wagon tillen.  Wij zaten in de upperclass, een soort eersteklas. De zitplaatsen bij ons waren stoelen. De anderen zitplaatsen waren gewoon houten banken. De trein rijdt met open ramen dus iedereen kan uit het raam  hangen. Het is een heel circus rond de trein.  Er liepen allerlei lieden die iets te vertellen of te verkopen hadden. De foto's zeggen meer dan mijn verhaal. En bij elk station waar gestopt werd, was het weer feest en werd er van alles te koop aangeboden. Het spoor was een smalspoor dat door de bergen liep. Tijdens het fietsen zijn wij verschillende keren zo'n spoor gekruist. Het was dan goed te zien dat de rails bepaald niet recht lagen. De trein slingerde dan ook continue heen en weer en alles kraakte en kreunde. Toch werd naar ons idee werd niet harder dan 40km per uur gereden en vaak langzamer. De héle reis duurde dan ook 6.1/2 uur voor 100km. Het hele traject steigt behoorlijk naar 1320 meter. Een trein kan maar 4% steigen. Daarom moest er op 2 plaatsen een paar km achteruit gereden worden via een wissel op een ander stukje spoor, traverseren. Aan het einde stond weer een mannetjes om de volgende wssel om te zetten.  Het was een prachtige reis met schitterende uitzichten, nauwe passages tussen rotsen door, langs dorpjes enz . Een bijzondere ervaring deze treinreis.

Vandaag zijn wij in Kalaw gebleven. Omdat het zo hoog ligt is het er s'avonds  en 's nachts koud. Wij hebben gisteren avond de truien moeten aantrekken en later ook de jassen. Voor vannacht krijgen wij een kachel☃️☃️. Wij  hebben vandaan de markt bezocht. Altijd een kleurrijke en levendige gebeurtenis. En verder hebben wij wat rondgewandeld en zitten wíj nu te relaxen in het zonnetje, dat trouwens net achter de bomen verdwijnt zodat nu snel afkoelt.

1. Gerrit en Joke Noordhuis:
    13 januari 2020
    Wat een belevenis zo'n treinreis.
    Altijd leuk om mee te maken. Gelukkig dat er genoeg afleiding was, zo kwamen jullie de reistijd wel door.
  2. Sien de Waal:
    13 januari 2020
    Prachtig om zo'n treinreis mee te maken!
  3. Sien de Waal:
    13 januari 2020
    Prachtig om zo'n treinreis mee te maken!
  4. Jan en Aly:
    13 januari 2020
    Zo’n treinreis is een heel avontuur, weer een ervaring rijker!
  5. Roely van de Hoef:
    13 januari 2020
    Zo maak je alle temperaturen mee en 's nachts zelfs de kachel!!!
    Mooi om zo'n treinreis mee te maken.
  6. Pieter en Dineke:
    13 januari 2020
    Zoveel kouder, was dat vanwege de hoogte of gaan de temperaturen gewoon heen en weer daar ?

Wat weer een prachtige foto's en een echte belevenis hoor

Groetjes van Pieter & Dineke