Laatste verslag

24 januari 2020 - Mandalay, Myanmar

Hallo volgers,

Hier is dan ons laatste reisverslag uit Myanmar. Eerst de dag van vandaag. Wij zijn met het veerpontje de rivier overgestoken naan Mingun. Dít is ook weer een oude stad met pagodes. Natuurlijk interessant, maar wij zijn nu een beetje uitgekeken op pagodes. Al vroeg in de middag waren wíj weer terug. Een lekkere cappuccino gehaald en bij het zwembad een poosje zitten lezen. En een begin met inpakken gemaakt

Nu Myanmar. Het is een omstreden land om op vakantie te gaan. In het gedeelte waar wij zijn geweest hebben wij nauwelijks militairen gezien. De bevolking is heel vriendelijk en voorkomend. Ze spreken nauwelijks engels, zelfs bij hotels niet. De natuur is schitterend, maar helaas wordt die verziekt door het vele rondzwervende afval. In enkele steden en dorpen was het trouwens wel opgeruimd en schoon. Er stonden zelfs kliko's lang de weg en werd het vuil opgehaald. Van mechanisatie is eigenlijk nauwelijks sprake. Heel veel wordt er nog met de hand gedaan. Dit duidt erop dat grote groepen mensen het arm hebben. Luxe huizen zie je nauwelijks. Boeddha is overal aanwezig.  Het land is bezaaid met pagodes. Soms met hele mooie, maar vaak met héél veel Boeddha beelden. Verder het bekende Aziatische vervoer. Veel brommers. Vrachtauto's die zwarte rookwolken uitstoten waar je een jaar op kunt stoken. Personen vervoer in de open bak van pick-ups. Wij hebben geprobeerd te tellen hoeveel personen in/op een pick-up passen en kwamen tot de conclusie dat er soms 20 tot 25 personen mee vervoerd worden. En als het schoolkinderen zijn nog meer. Het verkeer zelf is net als overal in Azië grote chaos en je moet een beetje moedig zijn om je daarin te begeven. Kortom een land in opkomst waar de komende jaren veel zal veranderen.

Wíj hebben een prachtige reis gemaakt. Met de trein geweest, met motorbootjes rivieren en meren overgestoken, prachtige natuur gezien. Kortom een reis om niet te vergeten.

Wij hopen dat wij jullie een beetje mee hebben laten genieten en tot ziens in Nederland.

Corrie en Marien Blokland

1. Pieter en Dineke:
    24 januari 2020
    Hee Corrie en Marien, wij hebben genoten van de verhalen en mooie foto's en video's, het was net alsof we er een heel klein beetje bij waren.

MVG Pieter en Dineke
  2. Jos de Jonge:
    Ja hoor ! Dankjulliewel😍
  3. Gerrit en Joke Noordhuis:
    Corry en Marien,
    Wij zijn blij dat jullie zo'n mooie vakantie in Myanmar hebben gehad. We hebben GENOTEN van jullie belevenisssen, foto's en video's.
    Gelukkig zijn jullie niet tijdens het fietsen onderuit gegaan, op de miserabele wegen.
    We kunnen goed voorstellen dat jullie genoeg pagodes en Boeddha's gezien hebben.
    We wisten niet dat er zoveel waren.
    We wensen jullie een goede terugreis.
    We zullen jullie reisverslagen missen.
    Nogmaals hartelijk bedankt dat we jullie mochten volgen.
  4. Engbert en Miriam:
    24 januari 2020
    Het was interessant om jullie vakantie op deze manier te hebben mogen meebeleven. Goede reis terug naar huis.
  5. Jan en Aly:
    24 januari 2020
    Bedankt, dat we jullie reis mochten volgen, een mooi avontuur.
    Een goede vlucht naar huis!
    Groetjes Jan en Aly
  6. Roely van de Hoef:
    24 januari 2020
    Fijn dat jullie een mooie vakantie hebben gehad. We mochten mee genieten. Een hele goede thuisreis en tot ziens.
  7. Hans Bisschop:
    14 februari 2020
    Graag heb ik eens contact met jullie daar wij nagenoeg dezelfde fietsreis hebben gemaakt ik Myanmar ook in januari dit jaar. Dit voor uitwisseling van ervaringen voorbereidingen, slechte wegen maar vooral overnachtingen. Zie ook mijn website https://hansbisschop.nl/